.UA ccTLD Domain Network Information Centre

.UA - наш дiм. Зробимо його кращим!
Ваша IP адреса: 54.158.214.111
 

 Інформація за nic-handle

 -UANIC

 Транслітерація

 Публічні домени


Міжнародне співробітництво





Приватні домени другого рівня в Україні: особливості та перспективи

В зв'язку з лібералізацією документальних умов реєстрації приватних доменів другого рівня з 1 червня 2011 роу компанія "Хостмайстер" організує спеціальні курси для реєстраторів. Серія семінарів, перший з яких відбувся 15 червня, присвячено новим умовам роботи, що дозволяють суттєво скоротити строк реєстрації доменів, питанням інтелектуальної власності, особливостям оформлення документів при реєстрації таких доменів та іншим галузям знань, які необхідні реєстраторам у повсякденній практиці.

Цей крок логічно випливає з аналізу ринку приватних доменів другого рівня в Україні.

Станом на 1 червня 2011 у домені .UA зареєстровано 11697 приватних доменних імен другого рівня.

Реєстрація приватних доменів другого рівня розпочалася наприкінці 2001 року. До того часу в домені .UA існували тільки публічні домени другого рівня: географічні (за назвами адміністративних одиниць України) та тематичні (COM.UA, NET.UA, тощо). Користувачі могли реєструвати тільки домени третього рівня в публічних доменах.

Кількість приватних доменів другого рівня (2001 - 2011 роки)
Кількість приватних доменів другого рівня (2001 - 2011 роки)

Середній приріст нетто становить 200 доменів щомісячно. Сезонні коливання доменної активності (мінімум у травні та серпні) помітно впливають на щомісячну кількість нових реєстрацій.

Динаміка делегування нових доменів (приріст нетто)
Динаміка делегування нових доменів

Середній "вік" приватних доменів, що містяться у реєстрі UANIC, складає 2.9 років та тяжіє до помолодшання.

Приватні домени другого рівня делегуються тільки, якщо доменне ім'я повністю збігається за написанням з товарним знаком, права на використання якого належать реєстранту.

Першим приватним доменом, який було зареєстровано за нових умов 23 жовтня 2001, став домен business.ua. Зараз в домені .UA нараховується 11697 приватних доменів, які відповідають 11317 товарним знакам.

Товарний знак (або знак для товарів і послуг) - це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших. Товарний знак є об'єктом промислової власності, його юридичний захист здійснюється на основі Закону України "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг". Для отримання виключного права на товарний знак його необхідно зареєструвати у відповідному органі виконавчої влади з питань правової охорони інтелектуальної власності. Право власності на знак засвідчується свідоцтвом, яке визначає обсяг наданої правової охорони: зображення знаку та перелік товарів та послуг.

Товарний знак може містити слова, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори або будь-яку комбінацію таких позначень. Для реєстрації доменів приймаються знаки, що містять словесні позначення. Серед делегованих приватних доменів у домені .UA 80.43% складаються з одного слова, 25.69% - з двох слів, решта (1.61%) мають в своєму складі три і більше слова.

Відомості про товарний знак, його власника, обсяг прав, тощо містяться у Державному реєстрі свідоцтв України на знаки для товарів і послуг. Онлайновий доступ до бази даних про зареєстровані в Україні знаки для товарів та послуг можна отримати на сайті Девжавного підприємства "Український інститут промислової власности" (Укрпатент).

Право товарних знаків має територіальну природу, тому якщо власник позначення (бренду) хоче отримати відповідну охорону на території України, він має (самостійно або через Мадридську систему міжнародної реєстрації знаків, детальніше на сайті Міжнародної організації інтелектуальної власності WIPO ) скласти заяву до Українського відомства. Товарні знаки, що зареєстровані в інших державах та отримали правову охорону на Україні, також публікуються на сайті УКРПАТЕНТу.

Серед приватних доменів .UA більшість (87%) делеговано за національними свідоцтвами, решта (13%) - за міжнародними реєстраціями знаків.

Товарний знак та домен: правові особливості

Власником товарного знаку може бути як організація, так і фізична особа. Можливо також спільне володіння, коли власниками свідоцтва виступають декілька осіб.

Право товарних знаків також дозволяє передавати іншим особам виключні майнові права повністю або частково - право на використання знаку. Це можна зробити або змінивши власника товарного знаку (повна передача прав) або надавши ліцензію (дозвіл) на використання ТМ. У разі, якщо права на використання ТМ передаються по ліцензії, власник знаку (ліцензіар) вказує як, коли, за яких умов користувач (ліцензіат) може використовувати товарний знак. Наприклад, вказувати (друкувати) знак лише на певному товарі або тільки на певній території. В ліцензійній угоді мають бути чітко вказані межі використання знаку ліцензіатом. Зокрема, якщо ліцензіат має намір зареєструвати доменне ім'я, відповідне до товарного знаку, це можна зробити лише за умови, якщо власник знаку надав таке право в ліцензії.

Власники товарних знаків доволі відповідально відносяться до своєї інтелектуальної власності й намагаються відразу після отримання свідоцтва на ТМ зареєструвати відповідний домен у домені .UA. 55.12% доменів реєструються протягом першого року після реєстрації знаку, ще 12.28% реєстрантів реалізують своє право на домен протягом другого року дії ТМ. Динаміка активності серед реєстрантів, які поспішають подати заявки на домени протягом року, показує, що 82.42% отримують свої домени в межах кількох місяців.

Власники товарних знаків також намагаються одразу захистити свої інтелектуальні права в доменах третього рівня, щонайменше в найпопулярніших доменах COM.UA та KIEV.UA. 83.1% доменів .UA мають відповідники у домені .COM.UA, 52.5% - у домені .KIEV.UA.

Про відповідальне ставлення до своєї інтелектуальної власності свідчить також високий коефіцієнт продовження доменів, тобто реєстранти вкрай рідко забувають продовжити реєстрацію своїх приватних доменів на наступний рік. У середньому коефіцієнт продовження дорівнює 95% (для порівняння цей показник у домені .COM.UA - 84%, у KIEV.UA - на рівні 80%).

Загалом у доменах другого рівня .UA нараховується 8717 реєстрантів доменів. Серед них частка юридичних осіб складає 61.75%, фізичні особи становлять 38.25%.

77.25% складають українці (фізичні та юридичні особи разом). Серед не-українців найбільше доменів зареєстрували представники Німеччини (18.25%), США (10.79%), Росії (8.99%) та Франції (8.16%).

Більшість реєстрантів (87.75%) мають у своєму активі по одному домену, 7.5% зареєстрували по два домени, 2.1% - по три. Однак є рекордсмени, кількість доменів у яких наближається до сотні. Три найбільші реєстранти розпоряджаються 104, 93 та 77 доменами другого рівня відповідно.

Домени другого рівня реєструються тільки через реєстраторів, які уклали відповідні договори з ТОВ "Хостмайстер". З 182 реєстраторів більшість (163 реєстратора або 89.6%) надають послуги реєстрації доменів другого рівня.

Більше прав у реєстраторів - швидше створюються домени

З 1 червня 2011 документальне оформлення заявок на домени .UA (перевірка наявності на актуальності свідоцтва на ТМ, відповідність домену до товарного знаку) передано реєстраторам, які безпосередньо укладають договори з реєстрантами та обслуговують домени. Таким чином, реєстратору немає потреби звертатись до "Хостмайстера" для перевірки та передачі документів. Крім того, час обробки заявок скоротився за рахунок скасування періоду одночасності. Якщо раніше заявка чекала своєї обробки мінімум 168 годин (7 діб), то з першого червня 2011 всі заявки .UA обробляються за принципом "перший прийшов - першим зареєстровано". Тепер більшість доменів делегуються протягом одного робочого дня.

Лібералізація умов реєстрації сприятливо вплинула на динаміку делегування доменів другого рівня. За перші 15 днів червня вже делеговано 130 доменних імен, що на 35% перевищує відповідні показники минулого року.

Більша частина роботи з перевірки товарних знаків тепер виконується реєстраторами на місцях. Однак багато з них відчувають брак необхідних фахових знань з питань інтелектуальної власності та документального забезпечення реєстрації доменів. Щоб допомогти реєстраторам опанувати нові умови роботи "Хостмайстер" розпочав проведення спеціальних курсів для реєстраторів. 15 червня 2011 відбувся перший семінар, на якому розглянуто основні вимоги до реєстрації доменів, проблеми, з якими найчастіше стикаються реєстратори у своїй повсякденній роботі. В подальшому цей курс буде проводитися також через інтернет, щоб реєстратори з інших міст також мали можливість отримати необхідні знання та підвищити якість обслуговування своїх клієнтів.

Поради реєстрантам

У достатньо специфічний царині, якою є реєстрація доменних імен, і особливо тоді, коли це пов'язано з товарними знаками та іншими аспектами інтелектуальної власності, особливу роль відіграє обізнаність реєстранта. Тому щоб допомогли реєстранту підготуватися до спілкування з своїм реєстратором, сформулюємо декілька основних рекомендацій.

Отже, якщо ви бажаєте зареєструвати приватне доменне ім'я в домені .UA, вам необхідно:

  • перевірити наявність товарного знаку (свідоцтво чинне, його дія розповсюджується на територію України);
  • впевнитися, що зображення ТМ співпадає з іменем домену, який ви маєте намір зареєструвати. Якщо знак записано кирилицею (російськими або українськими літерами), скористайтесь послугою транслітерації за посиланням http://hostmaster.ua/?translit;
  • якщо ви використовуєте товарний знак за договором (ліцензією), перевірте обсяг прав, які надає вам ця ліцензія;
  • зібравши всі необхідні документи, зверніться до реєстратора, з яким у вас укладено договір про обслуговування. Реєстратор має перевірити надані документи, відомості про товарний знак та надати вам необхідні консультації та роз'яснення щодо умов договору, оплати послуг, тощо;
  • перевіривши документи, реєстратор надішле відповідну заявку на делегування домену та, якщо немає якихось ускладнень, за один-два робочі дні ви отримаєте домен.

Докладніше про особливості реєстрації приватних доменів другого рівня можна прочитати на сторінці "Допомога".




1.399127 sec